TIPUS DE TEXTOS (pendent de corregir)
1.-
ELS TEXTOS EXPOSITIUS:
Els textos més característics de l’àmbit
acadèmic són els expositius, que tenen com a finalitat transmetre una
informació. L’objectiu d’aquests textos no és simplement explicar un contingut,
sinó que la finalitat didàctica del
text és facilitar-ne la comprensió. Aquesta finalitat implica una relació
desigual o jeràrquica entre emissor i receptor: el primer és algú que ensenya i
el segon és algú que aprèn. Per això l’emissor ha d’adequar-se al receptor, és
a dir, ha de tindre en compte els coneixements previs del receptor sobre el
tema que es tracta. (textos divulgatius o especialitzats)
La redacció ha de buscar l’objectivitat, és a dir, ha de tendir a la
neutraliatat i a la màxima claredat.
Característiques generals:
- Presència de diversos tipus de recursos
didàctics:
a)
Exemplificacions: per exemple,com ara, així com.... b)Reformulacions: ,és a dir, açò és, en altres paraules...
c) Gràfics o il·lustracions: per a reforçar l’explicació
d) Tipografia: negreta, majúscules, cursiva
e) Apartats: Per a
estructurar i esquematitzar els continguts
h) Parèntesis: Amb funció explicativa o de reformulació i
exemplificació
- Objectivitat en
l’explicació: oracions en 3a persona
- Ús del present
d’indicatiu (amb valor atemporal)
- Predomini
d’expressions impersonals.
- Ús del plural de
modèstia i de la 3a persona per a reduir la presència de l’emissor.
- Aposicions, amb la finalitat explicativa: Clàudia, la meua cosina, ha aprovat les PAU
- Oracions de relatiu: El menú, que es va servir aquell dia, es
componia d’una sopa d’impossible identificació.
- Citacions: Fragments
d’altres textos que es reprodueixen entre cometes o en text sagnat amb una finalitat explicativa
- Notes a peu de pàgina:
amb aclariments sobre el text.
- Ús d’adjectius i adverbis no valoratius.
- Destaca la f. referencial
- Predomini de la
modalitat oracional enunciativa.
- Estil segmentat i
cohesionat:
. L’estil segmentat facilita la comprensió. Es
caracteritza per períodes breus, sintaxi senzilla, utilització de repeticions,
el.lipsis, predomini de la coordinació etc
. L’estil
cohesionat presenta períodes més llargs, condensació de la informació,
predomini de la subordinació Aquest estil és propi dels textos acadèmics i
formals.
L’emissor ha de ser
capaç de construir textos en els 2 estils, d’acord amb les circumstàncies i amb
el receptor a qui s’adrece.
Estructura dels textos
expositius:
- Introducció
- Desenvolupament
- Conclusió o síntesi
Hi ha diversos tipus d’estructures que poden o no combinar-se en
un text concret:
- Problema/ solució
- Causa/conseqüència
- Pregunta/resposta
- Comparació (amb una frase marc que presenta els dos objectes que
seran sotmesos a comparació a partir de descripcions separades o contraposades)
- Descripció/Enumeració
- Seqüència temporal
- Paràgraf de desenvolupament del concepte: Presenta una idea
principal , que posteriorment es desenvolupa amb exemples, aclariments,
detalls, etc
.. Nominalitzacions: Consisteix a transformar en un sintagma
nominal una estructura verbal o adjectival. L’ús de la nominalització permet de
fondre dues clàusules i suprimir-hi pronoms i conjuncions. Per exemple
.La indústrialització europea (El continent
europeu s’industrialitza)
. La contaminació de l’aire de Xàtiva demana
prendre mesures. ( L’aire de Xàtiva és contaminat. Aquest fet demana
prendre mesures)
Gèneres:
llibres
de text, enciclopèdies, diccionaris, resums,etc
Textos humanístics:
Característiques
específiques:
- Poc ús de llenguatges
formalitzats: gràfiques, mapes, diagrames, etc
- Abstracció, ja que són disciplines amb un component especulatiu
i teòric important (Filosofia). Aquesta
abstracció es manifesta lingüísticament en l’abundància de sintagmes nominals i
de nominalitzacions: La utilització del
foc ... (Els homes utilitzen el foc durant...)
- Estil cohesionat
- Subjectivitat i
connotació (llenguatge amb significat ideològic: El gloriós exèrcit o valoratiu: El
magnífic lingüista)
De vegades, podem
trobar trets del discurs subjectiu, com ara l’ús de la 1a persona, el plural de
modèstia o de procediments modalitzadors. Tanmateix, els textos hamanístics que
volen prioritzar el rigor disciplinar defugen l’ús d’aquests tipus de recursos
que els allunyen de l’objectivitat.
Textos científics i
tècnics:
Característiques específiques:
- Importància del llenguatge formalitzat: formulacions, dades
numèriques, gràfiques,etc
- Objectivitat: Predomini dels procediments d’impersonalitat
- Claredat i precisió expositiva: definicions dels termes,
terminologia específica: cultismes (procedents de formes grecollatines. Per
exemple: hepatitis) i neologismes (paraules noves formalment o semànticament creades
en una llengua per les pròpies regles de formació de mots , o préstecs
procedents d’altres llengües. Per exemple: telefonar, croissant)
TEXTOS:
Per què la capa de’ozó de
l’atmosfera està cada dia més debilitada? (fase
inicial)Perquè cada vegada hi ha més
elements contaminants que van destruint-la progressivament. S’hauria d’aturar
la proliferació d’aquests elements per a evitar-ne el deteriorament total (fase
conclusiva)
- Estructura
organitzativa
- Característiques
Quan un emissor jura, amenaça, promet, demana perdó,
felicita, etc., emet un enunciat que implica una actuació. Austin anomena performatius els enunciats que es
caracteritzen perquè constitueixen un acte pel fet mateix de ser pronunciats, i
els diferencia dels enunciats constatius, que són els que asseveren alguna cosa sobre el món, només.Perquè un
acte es considere performatiu ha de contenir un verb performatiu en primera
persona i en present d’indicatiu implícit o explícit i ha de ser usat en una
situació comunicativa adient
Per exemple:- Jure que sóc
estudiant de 2n de BAT (en un context en què se li nega la condició de ser-ho)
-
Estudie 2n de BAT (acte constatiu)
Extret de
Text i gramàtica: Teoria i pràctica de la competència discursiva
2.- ELS TEXTOS DESCRIPTIUS:
Els
textos descriptius pretenen demostrar com és un objecte, una persona, un
lloc, una situació, un estat d’ànim,etc.
No tenen una única estructura típica
d’organització de la informació, encara que acostumen a tindre una ordenació de
caràcter espacial que pot adoptar diverses perspectives: de més general a més
concret, de dalt a baix, d’esquerra a dreta, etc
Hi ha dos tipus de descripcions: objectives i subjectives. Aquestes
descripcions depenen de l’actitud de l’emissor que descriu.
Les descripcions de persones poden ser físiques o psicològiques. També
trobem descripcions mixtes.
Té els ulls verds, però amb una mirada estranya i profunda
Estructura:
Una estructura descriptiva bastant
freqüent podria ser aquesta:
1.- Tema-títol, que és allò que es vol
descriure.
2.- Propietats globals i propietats de
les parts de l’objecte de la descripció.
3.- Relació d’allò que es descriu amb
el món circumdant i amb altres objectes.
Ma casa (tema-títol) és espaiosa, assolellada, fresca i agradable (propietats globals). La porta del carrer és de fusta de pi, les
parets blanques i les finestres de fusta de cirerer envellit... (parts).Està orientada cap al sud-est i és la més
gran de tot el carrer. (posada en
relació)
Característiques:
- Hi abunden els verbs copulatius (ser, estar, parèixer i
semblar) i els de pertinença (tenir,
portar).
- Predomini d’estil segmentat i
oracions simples, juxtaposades o coordinades copulatives amb el nexe i.
Si són compostes, són subordinades de relatiu.
- Lèxic
principal : adjectius qualificatius i SP equivalents a un adjectiu.
- Els temps verbals que predominen són
el present d’indicatiu i l’imperfet d’indicatiu.
Gèneres:
guia turística, retrats, caricatures,
etc
TEXTOS:
Zimmermann
era un home de pell olivenca amb els cabells, el bigoti i la punxeguda barba
tintats de gris. Mirava cap al món amb una pinça-nas amb l’expressió d’un gos
bastard que busca menjar. Tot i que probablement no tenia més de cinquanta
anys, a nosaltres ens feia l’efecte que en tenia vuitanta. El menyspreàvem
perquè era amable i gentil i perquè feia olor d’home pobre i perquè duia un
vestit apedaçat, brillant i verdós que li servia per a tota la tardor i per als
llaargs mesos d'hivern.Tenia un segon vestit per a posar-se a la primavera i a
l’estiu.
Text adaptat de F. Uhlman, L’amic
retrobat
- A quin gènere pertany el text
anterior? En general, de quin tipus de text es tracta?
3.-
ELS TEXTOS NARRATIUS:
Una narració consisteix a contar algun
fet que se situa en un desenvolupament temporal i causal (cronològic).
Hi ha textos narratius orals i escrits,
com ara les rondalles, els contes, les novel.les, etc. Les informacions es
poden presentar segons l’ordre cronològic o alterant aquesta organització amb
la qual cosa es crea un nou ordre narratiu que, de totes maneres, ha de
permetre al lector reconstruir la cronologia dels fets contats.
En aquest tipus de text té una importància
fonamental el desdoblament de veus: narrador, l’estil directe o indirecte, etc.
Pot haver-hi seqüències conversacionals o descriptives inserides.
Característiques:
- Ús de temps verbals de passat
-
Expressions temporals: adverbis, sintagmes preposicionals, subordinades
temporals i connectors temporals.
- Predominen els verbs d’acció
- Funció comunicativa: asseverar
enunciats de fet.
Estructura:
A l’hora
d’analitzar l’estructura convé tenir present els factors següents:
. Qui realitza l’acció narrada
. Què hi ocorre
. Per què passa
. Com s’esdevé el fet contat
. On ocorre
. Quan s’esdevé.
En definitiva, una narració conta un esdeveniment que ocorre a un o uns
personatges que actuen dins un espai i un temps passat. Una mateixa narració,
pot explicar-se de moltes maneres diferents segons qui la conte, amb quina
finalitat ho faça, etc. Així doncs, una mateixa història pot ser explicada amb
discursos diferents.
-
Introducció: Situació inicial d’equilibri
-
Nus: - Complicació: fets o accions que trenquen l’equilibriç
- Evolució d’aquests fets
-
Desenllaç: resolució i situació final
Això
era i no era una princesa que vivia molt feliç i tranquil.la (situació
inicial).Un dia es va trobar un gripau
molt lleig que li va demanar un bes per a trencar el malefici que l’havia convertit
en això precisament, en gripau (complicació). A la princesa, li feia un poc de fàstic i no se n’acabava de refiar.
Li va dir que s’ho havia de pensar. Finalment, es va decidir, el va besar (evolució) i el
gripau es transformà en un príncep d’allò més ben plantat, que li va demanar de
casar-se amb ella (desenllaç) . I
així ho van fer i van viure feliços. (situació final)
-
Fixa’t en les fórmules estereotipades que comencen i inicien els contes.
-
Quines característiques dels textos narratius es reflecteixen en el text
anterior?
Gèneres:
rondalla,
conte, novel.la, algunes notícies, cinema,
etc
TEXTOS:
Aquella
nit, Grendel va eixir del seu fangós pantà i s’adreçà al palau dels cérvols
després d’escalar la muralla. El silenci més absolut envoltava els seus
sinistres passos. Quan va veure tots aquells humans, el seu estómac s’agità
violentament, però quan s’hi acostà, Beowulf s’interposà en el seu camí.
Fragment adaptat de S. Sorn, Relats de monstres
4.-
ELS TEXTOS INSTRUCTIUS:
Els textos instructius pretenen regular
la conducta del receptor (aconsellant, dirigint, ordenant). La informació s’hi
estructura de forma lineal, no jerarquitzada, és a dir, no s’ordena en idees
principals i secundàries. Cada informació té la mateixa importància, i solen
ordenar-se temporalment.
Característiques:
- Formes verbals amb valor d’obligació
(perífrasi verbal d’obligació i imperatiu)
- Connectors d’ordre: . Temporal: primer, segon , després, finalment,
etc (L’ordre pot ser fonamental o no, segons la naturalesa del procés)
.
Espacial: a la part superior, a la dreta, etc
- Ordenació temporal de les accions
- Lèxic precís i monosèmic
- Frases curtes i ordenades de manera
lògica. Entre les oracions subordinades, són freqüents les condicionals: Si té problemes cardíacs, consulte el metge i
les finals: Per a netejar la roba en sec,
les peces s’han d’airejar abans d’utilitzar-les
- Absència de formes personals del verb
i ús del reflexiu se amb valor impersonal, per donar major objectivitat i
credibilitat. (Complir)
Estructura
:
Els textos instructius tracten temes
molt variats i adopten una gran multiplicitat de formes depenent del tema,
l’àmbit, el canal, el destinatari, etc. Resulta molt difícil parlar d’un model
concret d’estructura. Tot i això, els elements comuns en les estructures
instructives poden ser:
- Enunciat inicial
- Exposició informativa. Hi predomina
l’enumeració d’elements i la descripcvió de fases d’un procés.
- Divisió en apartats i subapartats.
Ordenació cronològica dels apartats i
subapartats
- Jerarquització del contingut
mitjançant la numeració i una tipografia variada.
- Presència d’imatges, fotografies, etc
que il.lustren i exemplifiquen el contingut.
- Etc
TEXTOS:
Rostit d’espàrrecs i carxofes
. INGREDIENTS (per a 4 persones)
16 carxofes, 3 manats d’espàrrecs, 200 grams
de cansalada, sal i oli
. ELABORACIÓ:
Netegeu les carxofes, després talleu-les en 4
o sis talls i, en una paella ben calenta i amb un poc d’oli i sal, les salteu
per evitar que s’oxiden. Prepareu els espàrrecs: fareu servir la part més
tendra (...)
.COMENTARI: Quan en siga temps, podeu fer el
plat amb favetes. Amb les puntes d’espàrrec més dures es pot fer unadeliciosa
crema d’espàrrecs.
Recepta
III. Dels deures de
l’alumnat.
Article dinou
L’estudi
constitueix un deure bàsic de l’alumnat. Aquest deure queda reflectit en les
obligacions següents
a)
Assistir a classe i participar en les activitats la finalitat de les quals és
desenrotllar els plans d’estudi.
b)
Respectar els horaris aprovats per tal de dur a terme les activitats del centre
escolar.
c)
Seguir les orientacions del professorat pel que fa al seu aprenentatge
fragment del Decret 246/1991, de 23 de
desembre, del Consell de la GV
sobre els drets i deures dels alumnes
Gèneres:
receptes de cuina, lleis, reglaments,
decrets, ordres, instruccions per a la utilització d’un aparell, consells per
tenir cura de flors i plantes, etc
5.-
ELS TEXTOS ARGUMENTATIUS:
Quan argumentem, intentem covèncer un
altre d’una determinada tesi, d’una idea, mitjançant diferents arguments.
En aquests tipus de textos destaca la
funció apel.lativa
Característiques:
- Arguments, contraarguments, tesi i
antítesi.
- Connectors: de contrast, causals,
consecutius
- Modalització: adj i adv subjectius (interessant, lamentablement)
- Verbs performatius: dir, creure, pensar,etc
- Díctics referits a l’emissor i al
receptor (pronoms personals, fórmules de tractament)
- Ironia
Estructura
d’una argumentació:
- EXORDIUM (introducció). És la part
inicial del discurs. Té com a finalitat presentar el tema i obtenir una
disposició favorable del receptor. Recursos:
.
Apel.lar a la compassió i a les emocions
. Apel.lar a l’autoritat: persones
de reconegut prestigi estan a favor de
la tesi defensada
.
Apel.lar a la tradició
- NARRATIO (exposició dels fets). És
l’explicació dels fets amb la finalitat que el receptor conega la posició
defensada per l’emissor i se situe de la seua part.
- ARGUMENTATIO ( exposició
d’arguments). És el centre del discurs. Les parts anteriors són preparatòries,
ara s’exposen els arguments pertinents per a la defensa de la tesi i es rebaten
els arguments del contrari. S’hi poden fer concessions als arguments del contrari per rebatre’ls i
continuar amb més força. Així s’aconsegueix mostrar
una actitud dialogant davant l’audiència.
- CONCLUSIO (conclusió). És la part
final del discurs. Té un caràcter recapitulador, amb una repetició dels
arguments més rellevants que funciona com una síntesi.
Gèneres:
article d’opinió, cartes al director,
debats, discussions, la publicitat (per la funció que acompleix), etc
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada