LA INTEL·LIGENT
NO ES CASA
Si ho han fet les
universitats d’Edimburg, Aberdeen, Bristol i Glasgow i ho ha publicat The Sunday
Times, se li ha de donar crèdit. Aquestes
són les conclusions de l’estudi fet
durant 40 anys: com més avança el nivell intel·lectual de la dona, més baixa
la seva possibilitat matrimonial, fins al punt que les més llestes tenen un 40%
menys d’opcions. Paral·lelament, per cada augment de 16 punts de coeficient, els homes augmenten
un 35% de possibilitats de casar-se. No només això, les dones brillants busquen
homes de nivell, i els homes brillants
“ escullen companyes que s’assemblin a les mares” i perdin la xaveta pel
seu èxit i la seva brillantina cerebral. És a dir, la dona accepta la competència
intel·lectual en la convivència, i l’home no la suporta. Remata una altra anàlisi
a l’Australian Twins Registry: “Les intel·ligents odien perdre el temps, i per
això no el perden amb els tontos.” Amb la qual cosa, troben menys opcions.
Un simple estudi que em recorda
aquella expressió explícita que va encapçalar el capítol d’un llibre meu: “El
poder femení arruga el penis”. L’ha arrugat durant dècades, fins al punt que la
intel·ligència masculina era considerada atractiu, i la femenina, una
impertinència. ¿Inseguretat masculina? Sens dubte. No obstant això, i malgrat l’estudi,
crec que cada dia hi ha més homes seduïts per l’èxit femení i la seva libido no
només no s’espanta, sinó que s’engrandeix. Avui hi ha homes que estimen dones
brillants. Són els més interessants: saben competir sense necessitat de
competir com a mascles.
Pilar
Rahola, EL PERIÓDICO, 6 febrer 2005
TEMA: inseguretat
masculina davant la intel·ligència femenina.
RESUM: Un breu resum sobre el text podia ser aquest:
Pilar Rahola ens informa al voltant d’un estudi fet en distintes universitats,
que diu que la intel·ligència femenina fa que la dona tinga menys possibilitats
de casar-se. I és que la majoria del homes no els agrada viure en un àmbit
intel·lectual. Per altra banda, a les dones no els agrada perdre el temps i
aleshores la intel·ligència es reflexa com a tractiu per als homes i impertinència
per a les dones. L’autora acaba amb la conclusió que hi ha homes que han
canviat la mentalitat, als quals sí els seduïx l’èxit femení.
PARTS BÀSIQUES:
Estem davant d’un text expositiu argumentatiu, el qual podem dividir en tres
parts ben diferenciades:
INTRODUCCIÓ:línia
1-4: apareix la tesi, que relaciona la intel·ligència de la dona amb les seues
possibilitats de contraure matrimoni.
DESENVOLUPAMENT: línies
5-13: en esta part se desenvolupen 3 dies fonamentalment:
-
Els
homes no suporten la competència intel·lectual.
-
Les
dones intel·ligents no volen perdre el temps amb homes inferiors
intel·lectualment.
-
La
intel·ligència masculina es considera un atractiu, i la femenina una impertinència.
CONCLUSIÓ: línia14-17: Acaba amb la idea que
la mentalitat masculina ha canviat positivament i ja hi ha homes que els atrau
la intel·ligència femenina.
TIPOLOGIA
LINGÜÍSTICA
Sabem que el
gènere, en tipologia textual, no té el mateix sentit que en literatura. Ací
l’apliquem a tota classe de textos. Tan “gènere” és un article d’opinió com un
poema, un examen, el prospecte d’un medicament, un cartell, uns apunts, unes
fitxes,un reportatge televisiu, etc.
En aquest cas, es
tracta, d’una columna periodística, un
text curt, àgil i efímer, en què el periodista expressa la seua opinió sobre un
tema d’actualitat. Característiques pròpies d’este tipus de text és la
separació en introducció, desenvolupament i conclusió, també la utilització de citacions: “Les intel·ligents odien perdre
el temps, i per això no el perden amb els tontos.”
VEUS DEL
DISCURS
Per a descobrir
aquest conjunt de veus convé que distingim entre la realitat externa al text i
la realitat discursiva:
A la realitat
discursiva trobem:
-
L’autora
real és Pilar Rahola, que firma l’article d’opinió.
-
El
lector real són els lectors d’aquesta publicació.
-
L’autor
model, una dona que defensa la
intel·ligència de les dones i com els pot repercutir a la seua vida.
-
El
lector model, les persones, homes o dones que valoren la intel·ligència
femenina.
A la realitat
discursiva, trobem solament el locutor, que apareix en 3ª persona, encara que
es tracta d’un text expositiu-argumentatiu, ex: “la dona accepta la competència
intel·lectual en la convivència”..línia 8.
Per altra banda,
podem trobar intertextualitat, perquè
l’autora incorpora informació d’altres textos, com ara un article publicat al
“The Sunday Times” (línia 2 ), o l’anàlisi fet per l’ Australian Twins Registry
( línia 9). L’autora utilitza estes publicacions perquè s’identifica amb les
dades publicades, que li serveixen per a
reafirmar-se en la seua posició, que expressa en un llibre publicat per ella
mateix: “El poder femení arruga el penis”.
VARIETAT
DIALECTAL
La nostra llengua
es dividix en 2 blocs principals: l’oriental i l’occidental.
Pel que fa a aquest text, veiem que per les seues
característiques morfològiques i lèxiques es tracta d’un text oriental.
Des d’un punt de
vista morfològic trobem les següents característiques:
-
Utilització
del possessiu “seva” oriental, enfront del “seua ” occidental. (línea 3)
-
Ús
del substantiu “homes”, encara que en el bloc occidental també es pot utilitzar
en contextos formals, com una publicació.(línia 6)
-
Apareixen
2 presents de subjuntiu amb la terminació en la vocal “i”: assemblin, perdin
(línia 7).
-
També
l’ús de l’incoatiu s’engrandeixen, amb el sufix “-eix ”.
-
Per
últim la utilització de la preposició “sens”.
Des d’un punt de vista lèxic es tracta d’un text estàndard, però destaca
l’ús de l’adverbi “avui”, pròpiament oriental, front al “hui” occidental.
Com a conclusió, direm que el text està publicat a El Periódico, publicació
catalana, que junt a l’autora Pilar Rahola, també d’origen català, ens reforça
la idea de ser un text oriental.
MODALITZACIÓ
Si comencem pels
mecanismes de referència lèxica, trobem l’hiperònim “universitats ” (línia 1) i
els hipònims d’universitats (Glasgow..) a la mateixa línia.
Pel que fa als
connectors, podem dir que hi ha un connector interoracional situat a la línia 6
“no només això”. S’ha de dir que l’estil oracional imperant són les
enunciatives, per a donar-li credibilitat al missatge. Les oracions són
llargues i complexes.
Pel que fa a les
funcions lingüístiques predominants, destacar la referencial, però sobretot
l’expressiva ja que ens trobem davant d’un text modalitzat, bona prova d’açò és
el mot “crec” de la línia 14. La funció referencial apareix en la citació de la notícia que dóna
peu a este article. Pel que toca a la part argumentativa, és pròpia d’este
tipus de text, la funció apel·lativa, perquè incita al lector a que reflexione
sobre el tema de la incomoditat masculina davant una dona intel·ligent.
Quant a la dixi,
podem trobar la majoria d’elles. Si atenem a dixi personal, podem trobar la
primera i la tercera persona, referint-se a l’autora mateixa: em recorda
aquella expressió, (línia 11), un llibre meu (línia 12). La tercera persona
parla quan es refereix a l’objecte de reflexió: les dones brillants i els homes
brillants (línia 6). Pel que fa a la dixi espacial, trobem el nom dels llocs on
s’ha fet l’estudi: Edimburg, Aberdeen.. (línia 1). En relació a la temporal,
sabem que és un estudi que ha aparegut a l’any 2005, per la data que trobem al
final de l’article. Per últim, analitzarem la dixi textual, on podem trobar
anàfores: li (línia 2) referint-se a la publicació de The Sunday
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada